1. gyogyitonokert@gmail.com
  2. 6722 Szeged, Egyetem utca 2.
  3. OTP Bank 11705060-20000772
  4. 18286636-1-06

A rózsaszín hónap

 

Október hagyományosan a mellrák elleni kampány hónapja. Az évente, világszerte kb. 1 millió áldozatot követelő betegség elleni harcban sok-sok új kezdeményezés és innováció lát napvilágot: a napokban járta be a világot az „okosmelltartó” kísérleti verziójának bemutatása. Olyan speciális melltartóról van szó, amely elsősorban a testhőmérséklet változása alapján minden eddigi diagnosztikai eszköznél korábban tudja kimutatni az esetleges elváltozásokat. A végső kísérleti fázisban járó eszközt már 650 kísérleti személy próbálta ki, és úgy találták, hogy segítségével az eddigieknél mintegy 6 évvel korábban kimutatható a probléma.

A mintegy 90%-os pontossággal működő műszer teljesen fájdalommentesen méri a hőmérséklet változását és küldi adatait egy számítógépes programra, ahol a trendek változásaiból lehet következtetni az esetleges elváltozások alakulására.

Az Apple is újdonsággal rukkolt elő: olyan számítógépes alkalmazást mutattak be, amelyben játékos formában bárki számára könnyen megtanulható a mell önvizsgálata. A három szint teljesítése során a legfontosabb mozdulatok könnyen megtanulhatóak és megjegyezhetőek, és a „nyeremény egy életre szól…”

Az elsősegély alapismeretekhez hasonlóan ebben az esetben is felmerül a kérdés: miért nem tanítják mindezt az iskolákban? Ha nem is számítógépes alkalmazás formájában, de némi védőnői segítséggel egészen biztosan hatékonyabb lenne a megelőzés ezen formája.

A „rózsaszín szalag” mozgalom kampányai természetesen a divat- és szépségiparban is megjelennek: a rózsaszín kiegészítők dömpingje a mellrák elleni küzdelem fontosságára hívja fel a figyelmünket. Az Egyesült Államokban sok helyen még a Halloweent is e nemes cél szolgálatába állították: a Pink Pumpkin Alapítvány rózsaszín sütőtököket vet be egyrészt figyelemfelhívó célzattal, másrészt a kutatásokat támogató adománygyűjtés érdekében.

Budapesten 2012. október 28-án kerül sor a 11. lánchídi sétára, amely hagyományosan a mellrák elleni prevenció egyik legfontosabb eseménye.

Minden bizonnyal a prevenciós példamutatásban a gyógyító nőknek kellene élen járniuk, de vajon mi megteszünk-e mindent az egészségmegőrzésünkért? Hogy idézzük a mellrák elleni kampány fő kérdéseit:

  • Te mit teszel ellene?
  • Mikor vizsgáltad magad vagy mentél el szűrésre?
  • Figyelsz az életmódodra?
  • Felhívod minderre mások figyelmét?

http://medcitynews.com/2012/10/this-smart-bra-uses-sensors-and-predictive-analytics-to-aid-in-early-breast-cancer-detection/

http://mediq.blog.hu/

http://pinkpumpkinpatch.org/

http://www.egeszseghid.hu/